sábado, 15 de noviembre de 2014

Taller de memòria. Exercicis

Per a dissenyar els tallers de memòria dels dijous he fet servir exercicis apresos en el curs d'estiu d'entrenament de memòria que vaig fer. Els professors que són educadors, van escriure un llibre ple d'exercicis, poso una foto aquí sota i també fotos d'alguns dels exercicis del llibre que he utilitzat en els tallers per a que es vegi els criteris que se segueixen i el plantejament. Encara que estan orientats a la gent gran hi ha educadors que també els utilitzen en educació especial per millorar la problemàtica d'atenció i memòria.


Està clar que els exercicis s'han d'adaptar a alumnes d'educació especial i als problemes de lecto-escriptura que poden tenir.
Els exercicis estan adaptats a la gent gran i el seu procés d’envelliment per això el temps estimat que es triga per exercici no pot ser el mateix que per una persona jove de 17, 20 anys…
En el procés d’envelliment, la memòria a curt termini es torna més lenta i es produeix una disminució dels recursos i de processament. Això es tradueix en una disminució de la velocitat de processament, de la competència de la memòria de treball i de la capacitat d’atenció encara que la capacitat d’emmagatzematge es manté estable això fa pensar que la memòria a curt termini es veu poc afectada pel pas del temps en la persona.
Durant la realització dels exercicis he pogut observar que la memòria a curt termini en quant a velocitat i recordar cadenes de paraules, petites seqüències, imatges funciona correctament i poden tenir en alguns casos un emmagatzematge complertament normal. Però sí que determinats exercicis són més complicats per la falta de capacitat d’abstracció, els problemes de concentració i atenció, els problemes amb el llenguatge que fan que obtinguin pitjors resultats. Encara que he intentat triar exercicis que poguessin fer tots els de la classe, em refereixo als que són més autònoms. Les últimes classes el grup de menys autonomia no els he tingut, hi ha exercicis que no tenia clar com anirien perquè no tenia cap experiència al respecte però que no utilitzaria per altres sessions per la dificultat.
Desconeixo si hi ha exercicis per educació especial per treballar atenció i memòria per persones amb quocient límit o trastorn greu d’aprenentatge. Sí que sé i posaré a la bibliografia totes les fitxes que estan creades per dislèxics i persones que pateixin TDAH, però per persones que per exemple pateixin quocient límit i també TDAH. N’hi ha? Pensen que no hi ha res a fer?
El cert es que el que els hi costa i no tenen cap motivació per fer-ho, perquè en set sessions encara no han entès el que estan fent ni perquè és bo fer els exercicis es difícil que ho agafin i ho facin. Es el perill de posar una activitat extraescolar que hauria de ser voluntària dintre de l’activitat escolar.

Què deuen fer en els gabinets de Psicopedagogia quan els hi ve un alumne que no vol fer les fitxes o que es cansa de seguida de fer-les o que un dia sí i al següent no?

Comparteixo materials de les històries per llegir i preguntes per recordar la història:














No hay comentarios:

Publicar un comentario